Sala mare
distribuție
Coregrafia: Octavian Popa, Florin Ciobanu
Regia artistică: Ina Hudea, Octavian Popa
Asistență regie artistică: Dan Lupea
Scenografia: Liliana Moraru
Tânărul: Mircea Munteanu
Purtătoare/Fata de crai: Adelina Gribincea
Rivalul tânărului: Dan Haja
Luptători atenieni: Andrei Damaschin, Liviu Har, Valentin Mihăilă, Romulus Petruș, Mihai Ciocmărean, Ryan Brown, Tudor Stupar, Vlad Maier, Cristian Diaconescu, Tudor Holeleu
Cortegiu: Marlon Schreindorfer, Vlad Maier, Radu Sântimbrean, Gabriela Sima, Melania Dindelegan, Alina Negru, Cristina Boboc, Rodica Bacoiu, Miruna Pașca, Beatrice Drăgușin, Sergiu Girati
Îngerul Măturător: Dan Haja
Cupluri de îndrăgostiți: Dorina Lucaciu, Doina Florea, Lucian Bacoiu, Ingrid Nagy, Valentin Mihăilă, Romulus Petruș
Naiade: Anays Eregep, Dalia Costea, Andrada Ion, Laura Pop, Petra Trăilă, Iuliana Dane, Cristina Pop, Diana Groza
Doi Ciobănei: Lucian Bacoiu, Dan Haja
Măicuța Bătrână: Liana Taloș
Orchestra, Soliștii și Ansamblul de Balet al Operei Naționale Române Cluj-Napoca
descriere
categorie spectacol: balet
Balet în trei acte pe un libret de Constantin Rîpă
Vârsta recomandată: 12+
Spectacol desfășurat în cadrul Festivalului Toamna Muzicală Clujeană
Opera Națională Română Cluj-Napoca manifestă în permanență o mare deschidere în fața diversității stilistice și tematice pe care repertoriul muzical-dramatic o oferă la ora actuală și, într-un mod aparte, față de creația autohtonă, de a cărei valoare incontestabilă suntem pe deplin conștienți. În această categorie se încadrează și baletul Tânărul și moartea al compozitorului clujean Constantin Rîpă (n. 1938), o lucrare a cărei temă principală, evidentă încă din titlu cunoaște o redare complexă, pe parcursul a trei acte corespondente a trei situații distincte. Protagoniști sunt trei tineri din spații și timpuri diferite, ale căror destine sunt tragice.
Dacă în primul act ne aflăm în Atena secolului V î.Hr. (epoca lui Pericle) și asistăm la moartea unui efeb care își duce prima luptă în cadrul școlii militare, fiind înmormântat, în cele din urmă, de către camarazii săi, iar în actul secund, sfârșitul celui de-al doilea protagonist survine ca o consecință a atracției sale pentru una dintre naiadele Senei, în ultimul act, tânărul sortit pieirii nu este nimeni altul decât păstorașul din cea mai cunoscută producție folclorică a poporului român: balada Miorița. Odată cu preluarea acestei întâmplări evocate și prelucrate de Alecu Russo, publicată apoi de către Vasile Alecsandri, compozitorul Constantin Rîpă imprimă baletului său un puternic caracter filosofic, făcând referire la atitudinea de resemnare atât de specifică insului român și care a manifestat un mare grad de interes în rândul unor personalități ale culturii românești precum Nicolae Iorga, Mihail Sadoveanu, Mircea Eliade și, mai ales, Lucian Blaga (dovadă în acest sens stând celebrul său capitol Spațiul mioritic din Trilogia culturii).
Astfel, cel de-al treilea tânăr sortit morții dansează pe ,,plaiul nostru mioritic”, însă, spre deosebire de eroul baladei Miorița (varianta publicată de Alecsandri), acesta este ucis de către tovarășii lui ciobani din motive de gelozie. Cu toate acestea, finalul său nu este tragic. Visul mamei sale – Maica bătrână, pornită mai târziu în căutarea lui – îl înfățișează pe păstoraș ca mire al unei ,,mândre crăiese”, alături de care pășește către lumină, înspre soare, într-un cadru monumental al naturii.
Tânărul și moartea include, așadar, suprinzătoarele și multiplele ipostaze ale fenomenului morții, ca o consecință a sacrificiului de sine, a intensității sentimentului dragostei care pune în umbră orice pericol implicit, sau care este dublat de sentimentul resemnării și al speranței eternității. Vă așteptăm să vă bucurați de această bogăție de semnificații, transmisă prin expresivi pași de dans!
Spectacolul are o pauză și se încheie în jurul orei 20.15