Sala mare
distribuție
ANGHEL I. ARBORE - Regia artistică
VALENTIN CODOIU - Adaptare scenografică după Silviu Bogdan
GABRIELA TAUB DARVAȘ - Coregrafia
CARMEN GURBAN - Aida
SORIN LUPU - Radames
ANDRADA IOANA ROȘU - Amneris
GELU DOBREA (invitat) - Ramfis
FLORIN ESTEFAN - Amonasro
CORNELIU HUȚANU (debut) - Regele Egiptului
FLORIN POP - Mesagerul
ȘTEFANIA BARZ - Marea Preoteasă
ORCHESTRA, CORUL ȘI ANSAMBLUL DE BALET AL OPEREI NAȚIONALE ROMÂNE CLUJ-NAPOCA
EMIL MAXIM - Maestru de cor
CORNELIU FELECAN - Dirijor cor
DAN HAJA - Preluare coregrafie
DAN LUPEA - Asistență regie artistică
DAN LUPEA - Regie scenă culise
descriere
categorie spectacol: operă
Operă în patru acte pe un libret de Antonio Ghislanzoni, după o nuvelă de Auguste Mariette-Bey
Opera Aida a fost compusă în 1870 și deschide trilogia finală a operelor lui Giuseppe Verdi, fiind urmată de Otello și Falstaff. Are la bază o nuvelă a savantului egiptolog francez Auguste Mariette – primul director al Muzeului din Cairo, distins cu titlul Bey. În primăvara anului 1869 nuvela i-a fost înmânată scriitorului francez Camille du Locle, însărcinat cu misiunea de a contacta pe unul dintre marii compozitori ai vremii, care să scrie pe baza ei o operă dedicată egiptenilor, cu puternic caracter național, menită să facă parte dintre evenimentele organizate cu prilejul inaugurării Canalului Suez.
Premiera operei Aida a fost însă reprogramată, dat fiind faptul că Verdi a acceptat propunerea autorităților egiptene abia în luna mai a anului 1870. Elaborarea sa a durat doar patru luni, iar prima sa reprezentare, de mare succes, a avut loc la 24 decembrie 1871, pe scena Operei din Cairo.
Subiectul lucrării integrează teme romantice – precum cea a luptei pentru libertate sau a iubirii care sfidează moartea. Acțiunea însă – care îi are în centru pe sclava Aida (în realitate, prințesă etiopiană) și pe viteazul Radames, păstrându-și dragostea în ciuda continuelor amenințări de natură politică și a geloziei prințesei Amneris – se petrece, de această dată, în ambianța exotică a Egiptului antic.
Parcursul muzical-coregrafic oferă auditorului prilejul de a se bucura atât de strălucirea, grandoarea scenelor de la palatul regal din capitala Imperiului, unde prezența Regelui Egiptului și a suitei sale este onorată prin sonorități orchestrale ample, coruri și dansuri impunătoare, cât și de intimitatea scenelor nocturne în care Aida și Radames își mărturisesc dragostea, sentimentul pe care amândoi, în final, îl autentifică prin sacrificiul suprem.
Nu doar valoarea incontestabilă a compoziției verdiene îi conferă acesteia un statut aparte în repertoriul instituției noastre. Premiera lucrării Aida din data de 25 mai 1920 a marcat, totodată, inaugurarea Operei Naționale clujene!
Spectacolul are trei pauze şi se încheie în jurul orei 22.00