distribuție
Coregrafia (după Marius Petipa), Regia artistică: Vasile Solomon
Costume: Valentin Codoiu
Decoruri: Starmüller Katalin
Giselle: Andreea Jura
Prințul Albert: Mircea Munteanu
Myrtha: Adelina Filipaș
Hans: Lucian Bacoiu
Pas de deux (Actul I): Adelina Filipaș, Dan Haja
Două iele: Dalia Costea, Laura Pop
Prietenele Gisellei: Laura Pop, Dalia Costea, Dorina Lucaciu, Rodica Bacoiu, Ofelia Mărginean, Ingrid Poka, Patricia Cenan, Cristina Pop
Wilfried: Valentin Mihăilă
Ducele: Marius Toda
Bertha: Daniela Drăgușin
Bathilde: Liana Taloș
Nobili: Enikö Fărcaș, Antonela Oancea, Cristina Toda, Gabriela Sima, Mircea Cădariu, Octavian Popa, Daniel Moga, Liviu Har
Orchestra, Soliștii și Ansamblul de balet al Operei Naționale Române Cluj-Napoca
Un grup de eleve de la Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică ,,Octavian Stroia" Cluj-Napoca
Preluare coregrafie: Pavel Rotaru
Regie scenă culise: Dan Lupea
descriere
categorie spectacol: balet
Balet în două acte pe un libret de Théophile Gautier și Jules-Henri Saint-Georges, inspirat dintr-o poveste slavă redată de Heinrich Heine în volumul Despre Germania
Spectacol realizat cu sprijinul Fundației Culturale ,,Simona Noja”
Vârsta recomandată: 7+
Baletul Giselle nu este doar cel mai recunoscut titlu din creația compozitorului francez Adolphe Charles Adam (alături de celebrul cântec de Crăciun Minuit, chrétiens sau O Holy Night), ci și o lucrare extrem de reprezentativă pentru perioada Romantismului. Tematica dragostei imposibile dintre pământeni și creaturile fantastice, atât de des întâlnită în pictura și poezia romantică, stă și la baza legendei slave a ,,ielelor” (wilis, în limba originală – mirese tinere care au murit înainte de nuntă) în adaptarea lui Heinrich Heine. Ideea a fost preluată mai apoi de către romancierul, poetul și criticul Théophile Gautier. Acesta a imaginat povestea unei fete trădate de iubitul ei, care moare în urma unui atac de inimă și se întoarce sub forma unui spirit, pentru a-l salva de pedeapsa ielelor răzbunătoare, fapt care, în cele din urmă, previne propria-i tranformare.
Propunerea unui astfel de scenariu de către Gautier a coincis cu dorința conducerii Operei din Paris de a-i oferi celebrei balerine italiene Carlotta Grisi rolul principal într-o nouă producție coregrafică. După doar câteva luni, libretistul Saint-Georges și Adolphe Adam (deja destul de popular în urma compozițiilor sale destinatei scenei de la Paris Opéra) – desemnați pentru realizarea acestui proiect, au dat la iveală unul dintre cele mai fermecătoare balete din istorie, despre care celebrul coregraf rus George Balanchine a afirmat următoarele:
Ca și Hamlet, Giselle este clasic. Nu numai că este important din punct de vedere istoric, dar este și foarte bun. […] Oamenii se duc să vadă Giselle și balerine dansând din același motiv pentru care mergem să vedem noi interpretări ale lui Hamlet. Lucrarea este atât de bună încât mereu descoperim ceva ce nu am observat până atunci.
Într-adevăr, după premiera lucrării din data de 28 iunie 1841, pe scena Operei din Paris, avându-i ca protagoniști pe Carlotta Grisi și Lucien Petipa (fratele lui Marius Petipa), Giselle a cunoscut de-a lungul timpului montări de referință pe întreg teritoriul european, fiind preluată totodată de către Teatrul Imperial din Sankt Petersburg, unde a fost interpretată, printre altele, în versiunile coregrafice ale lui Jules Perrot, respectiv Marius Petipa. Soliștii balerini, orchestra și ansamblul de balet al Operei Naționale Române Clujene vă propun, așadar, un titlu nelipsit, la ora actuală, din repertoriul marilor companii de balet, de mare bogăție vizuală și auditivă. Vă așteptăm să îl descoperiți!
Spectacolul are o pauză şi se încheie în jurul orei 20.30