Sala mare
distribuție
Regia artistică: Rareș Trifan
Scenografia: Mihai Ciupe
Regie scenă culise: Dan Lupea
Turandot: Lilla Lee (invitată)
Calaf, Principele necunoscut: Teodor Ilincăi (invitat, debut)
Liù, tânără sclavă: Irina Săndulescu Bălan
Timur, Regele detronat al Tartariei: Simonfi Sandor
Ping, Marele Cancelar: Cristian Hodrea
Pong, Marele Bucătar: Eusebiu Huțan
Pang, Marele Administrator: Sorin Lupu
Un mandarin: Petru Burcă
Împăratul Altoum: Ruslan Bârlea (invitat)
Principele Persiei: Mihai Lupu
Călăul: Adriana Țidor
Orchestra și Corul Operei Naționale Române Cluj-Napoca
Corul ,,Junior-Vip" al Operei Naționale Române Cluj-Napoca și al Colegiului de Muzică ,,Sigismund Toduță" Cluj-Napoca - Dirijor: Anca Mona Mariaș
Maestru de cor: Emil Maxim
Dirijor cor: Corneliu Felecan
Preluare mișcare scenică: Marius Toda
descriere
Operă în trei acte pe un libret de Giuseppe Adami și Renato Simoni, după piesa omonimă de Carlo Gozzi și adaptarea acesteia de Friedrich von Schiller
Vârsta recomandată: 9+
Turandot, ultima dintre operele scrise de Giacomo Puccini, finalizată, în urma morții compozitorului, de către elevul său Franco Alfano, se remarcă mai ales prin modul de portretizare a sentimentul iubirii, aflat la baza acțiunii.
Povestea se desfășoară într-o vreme îndepărtată, în lumea de basm a orașului Peking, condus de autoritara prințesă Turandot. Ferm decisă să își păstreze puritatea și independența, aceasta își întâmpină pretendenții cu trei ghicitori dificile și o sentință la moarte, în cazul nerezolvării corecte a acestora. Chiar și în momentul neșteptatului triumf al prințului Calaf, prințesa refuză să să îl accepte pe acesta ca soț. Din nefericire, provocarea pe care ,,străinul” la rândul său, i-o lansează lui Turandot – aceea de a-i afla numele – se va sfârși cu gestul sacrificiului suprem pe care sclava Liù este dispusă să îl facă pentru a-și proteja stăpânul. Acest gest are un impact major asupra prințesei, ea recunoscându-și, în cele din urmă, sentimentele pe care le negase, în fața lui Calaf și a întregului oraș, spre bucuria tuturor.
În timp ce melodiile chinezești și timbralitățile Orientului Îndepărtat asigură autenticitatea operei, strălucitoarele discursuri vocale ale soliștilor redau cu succes atât conflictul interior pe care îl trăiește protagonista, cât și eroismul, pasiunea și dorința de putere care îl caracterizează pe erou. De altfel, a doua arie a lui Calaf – Nessun dorma! de la începutul actului al III-lea – este una dintre cele mai populare din istoria genului operei, recunoscută pentru gradul sporit de dificultate, dar și expresivitatea cu care interpreți de talie mondială, precum Mario del Monaco, Giuseppe di Stefano, Placido Domingo, José Carreras sau Luciano Pavarotti au pus-o în valoare.
Spectacolul se încheie în jurul orei 21:00