DIANA ȚUGUI – VIOLETTA IMPECABILĂ
DESCHIDEREA FESTIVALULUI „OPERA NIGHTS” 2022
LA TEATRUL DRAMATIC „ION D. SÎRBU” DIN PETROȘANI
CU OPERA LA TRAVIATA DE GIUSEPPE VERDI
Pe o vreme caniculară în care ploaia prognozată s-a lăsat așteptată, publicul din Petroșani s-a îndreptat spre sala Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu” și spre spațiul pietonal adiacent, unde a fost amenajat un ecran pentru vizionare în spațiul exterior, pentru deschiderea Festivalului „Opera Nights” – 2022. Festivalul ajuns la a VIII-a ediție este organizat de către Consiliul Județean Hunedoara în colaborare cu Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța și Asociația Devart. Dacă inițial spectacolele primelor ediții au fost organizate la Castelul Corvinilor din Hunedoara pe parcursul edițiilor, programul festivalului a cuprins și reprezentații la Deva și Petroșani.
Seara de 28 iulie 2022 este cu totul specială întrucât municipiul Petroșani are în palmares reprezentații de operă și concerte de muzică clasică. În perioada dintre cele două războaie mondiale au avut loc reprezentații cu operele Rigoletto de Verdi și Tosca de Giacomo Puccini la Cazinoul Muncitoresc cu soliști la București precum Victoria Costescu – Duca și Aurel Costescu – Duca. În deceniul al șaselea al secoului al XX-lea sub bagheta directorului Școlii Populare de Artă din Petroșani, Gheorghe Ciorgoveanu, au fost montate reprezentații cu opera La Traviata având ca prim solistă pe Lya Hubic de la Opera Română din Cluj-Napoca și Margareta Nica Popescu, devenită apoi studentă la clasa de canto a sopranei Lucia Stănescu și după absolvire desfășurând cariera principală ca solistă a Operei Române din Timișoara. Astfel putem afirma că este reluată o legătură și o tradiție cu acest spectacol.
Reprezentația operei a avut ca distribuție în rolul Violetei Valéry pe soprana Diana Țugui de la Opera Națională Română din Cluj–Napoca. Marea scenă și arie (È strano! … Ah, fors’ è lui –Sempre libera) din actul întâi a dezvăluit paleta vocală și stilistică a interpretei precum și virtuozitatea vocală pe care scriitura verdiană o conferă acestui moment al acțiunii fără a omite perfecta coordonare cu Alfredo. Cea de a doua arie din actul trei, Addio, del passato bei sogni ridenti, ne-a dezvăluit însă tragismul destinului uman de care interpreta practic părea transfigurată și cu care se contopea. Nu este o exagerare să afirmăm că a fost o scenă demnă de marile tragediene din istoria teatrului liric și dramatic. Rolul lui Alfredo Germont a fost interpretat de către tenorul Mihai Irimia de la Opera din Brașov cu o prestanță și dinamică scenică hotărâtă vocea robustă dublată de un ușor vibrato a conferit caracterului culoarea romantică și dramatică a rolului care este totuși situat mai mult de partea dragostei decât a renunțării la aceasta. Baritonul Marius Eftimie de la Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța care a interpretat rolul lui Giorgio Germont a pus în evidență calitățile vocale cu noblețe și sobrietate și nu în ultimul rând a exprimat conotațiile reconcilierii chiar dacă aceasta a venit prea târziu. Dirijorul Tiberiu Oprea a reprezentat elementul central al coordonării spectacolului desfășurat într-un context în care fosa, scena și auditoriul nu au fost în principal proiectate pentru specificul teatrului liric însă reprezentația a demonstrat capabilitatea realizării de spectacole lirice și acest lucru nu ar fi fost posibil fără măestria tânărului maestru dirijor. Depășind dificultățile arhitectonice și constructive ale sălii maestrul dirijor a reușit o coordonare perfectă a orchestrei, soliștilor, corului și baletului bineînțeles susținuți de o echipă tehnică de excepție. Remarcabilă a fost și susținerea și implicarea în acest proiect venită din partea Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu” din Petroșani. Nu putem încheia fără a recunoaște meritul acestor ediții ale festivalului managerului Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, soprana Daniela Vlădescu. În deschiderea festivalului aceasta a subliniat calitățile artistice excepționale ale sopranei Diana Țugui. Ne bucurăm că am avut ocazia să o ascultăm și să o vedem în contextul întregului spectacol și alături de o distribuție și un colectiv de excepție care are un potențial de care dorim mai întâi să ne bucurăm noi cei de acasă, nu doar acum, ci și în continuare.
Foto 1: Aplauze finale La Traviata de Giuseppe Verdi, deschiderea festivalului „Opera Nights” 2022, 28 iulie 2022, Teatrul Dramatic Ion D. Sîrbu din Petroșani, Violeta Valéry – soprana Diana Țugui de la Opera Națională Română din Cluj-Napoca ( foto autorul)
Foto 2: Aplauze finale La Traviata de Giuseppe Verdi, deschiderea festivalului „Opera Nights” 2022, 28 iulie 2022, Teatrul Dramatic Ion D. Sîrbu din Petroșani, Violeta Valéry – soprana Diana Țugui de la Opera Națională Română din Cluj – Napoca, Alfredo Germont- Mihai Irimia de la Opera din Brașov, Giorgio Germont baritonul Marius Eftimie, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, dirijor Tiberiu Opera, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, orchestra și ansamblul de cor și balet al Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța.( foto autorul)
Autor:
Sorin-Avram Vîrtop
Sorin-Avram Vîrtop pe lângă o pregătire academică diversă în inginerie, Bachelor of Divinity (Universitatea din Londra, Marea Britanie) și Filosofia culturii și Științele Educației (Universitatea din București) a studiat pian cu profesoara Neag Hedvig la Școala Populară de Arte din Petroșani, jud. Hunedoara, România și a dezvoltat un puternic interes pentru muzica clasică și operă. Activitatea academică cuprinde pregătirea cadrelor didactice de diferite specialități și niveluri, formarea continuă a cadrelor didactice. Activitățile educaționale sunt raportate și la activitățile culturale din zonele în care trăiește și își desfășoară activitatea. Participarea la conferințe și publicații internaționale și naționale face parte, de asemenea, din activitatea curentă, mobilități Erasmus pentru formare și predare (Turcia, Slovacia) și schimburi internaționale (Universitatea din Masstricht, Olanda / on-line). Cercetările asupra teoriei inteligențelor multiple la nivelul școlii gimnaziale au generat articolul „The musical education: from testing the ground to general culture acquisition” (Educația muzicală: de la testarea nivelului aptitudinilor la dezvoltarea culturii generale“, publicat în Procedia Social and Behavioral Journal, Elsevier. Publicațiile includ traduceri din limba engleză în limba română de Paul Tillich, îndrumător de doctorat al lui Theodor W. Adorno, cronici pentru concertele Orchestrei ”Lira Gorjului” din Târgu – Jiu, Jud. Gorj publicate în hebdomadarul Gorjanul din Târgu-Jiu, cronici de operă precum premiera operei Pescuitorii de Perle de Georges Bizet la Opera Română din Craiova (2017), Tosca de Giacomo Puccini cu Opera Română din Craiova la Teatrul Regina Maria din Oradea (2016), Norma de Vincenzo Bellini cu Teatrul de Operă din Varna, Bulgaria la Cercul Militar din Craiova (2020) și Don Pasquale de Gaetano Donizetti la Opera Română din Craiova (2020). Dacă la prima ediție a Simpozionului Național Opera Aperta din 2021 a prezentat activitatea de operă din județul Hunedoara pentru această ediție realizează o încercare asupra sintezei dintre folclor, dramatism liric și opera-rock nu tocmai o noutate pentru cultura noastră și nici pentru locuri care nu sunt prin definiție sediul unui teatru de operă.