Portretul personajului Susanna – sursă de motivație și inspirație pentru femeia contemporană

Discursul muzical al operei Nunta lui Figaro este construit și conturat prin momente muzicale inovatoare din punct de vedere stilistic. Paleta melodico-armonică a scriiturii mozartiene redă exact caracterul situației în care personajele se află pe parcursul acțiunii operei. Astfel că alcătuirea întregului discurs muzical, de la început și până la sfârșit, cuprinde atât elemente tradiționale, cât și elemente inovatoare din punct de vedere componistic și expresiv, accentuând contextul social în care se petrece acțiunea, și având în vedere conturarea mesajului și a subînțelesurilor morale pe care povestea le transmite.

Aspectele tehnice și estetice prin care este construită muzica operei Nunta lui Figaro sunt extrem de complexe, Mozart împletind și sintetizând mai multe procedee componistice și culturale apărute pe parcursul istoriei muzicii. Momentele muzicale, pe lângă faptul că întruchipează o frumusețe melodică și un rafinament deosebit, prezintă și dezvoltă stările interioare sufletești ale personajelor, acestea reprezentând metoda principală de caracterizare a fiecărui personaj în parte. O altă caracteristică specifică personajelor mozartiene este profilul psihologic amplu pe care acestea îl au. Sunt personaje cu trăiri interioare intense, cu principii asumate de viață, personaje a căror perspectivă sufletească și intelectuală o poți simți atât pe parcursul desfășurării acțiunii, cât și prin muzica operei.

Susanna este un personaj extrem de complex și de important în această operă, căruia i se poate observa portretul psihologic pe tot parcursul acțiunii, ea fiind energia interminabilă purtătoare de valori pozitive din cadrul lucrării. Susanna reprezintă forța care ține toată povestea activă, vie și într-o continuă mișcare.

 

Beaumarchais o descrie pe Susanna ca pe o fată inteligentă, plină de viață și plină de resurse. Cu fiecare apariție în cadrul acțiunii profilul ei se îmbogățește în calități. Acționează cu încredere de sine, păstrându-și modestia și respectându-și statutul, dând permanent dovadă de un simț nobil. Dincolo de tot tumultul de energie pe care îl are îndreptat înspre rezolvarea tuturor problemelor care se ivesc, prin deciziile și faptele sale sunt evidențiate următoarele elemente de caracter: cinstea, bunul-simț și curajul deosebit de a se impune. Tot ceea ce face, chiar și acțiunile care sunt duse înspre limita nebuniei, păstrează în ele cinstea adevărului, ea străduindu-se mereu să scoată situația la capăt fără a denigra pe nimeni în parcursul procesului de rezolvare al problemelor.

Se pot observa în profilul Susannei o putere și o râvnă interioară ieșite din comun pentru o femeie din acea epocă, mai ales amintind și faptul că statutul ei era cel de cameristă. Dincolo de încadrarea ei în parametrii unei meserii, ea se dovedește a fi superioară tuturor celorlalte personaje din punct de vedere intelectual, datorită spiritului ei ingenios,  ce poate fi observat în desfășurarea acțiunii.

Pentru ea nu există capătul puterilor. Respectul pe care îl poartă în suflet și în gând atât pentru sine, cât și pentru celelalte persoane cu care intră în contact, o ajută să nu se piardă și să nu se abată nicio clipă de la drumul ei. Pe lângă faptul că își cunoaște foarte bine capacitățile și resursele care o susțin și motivează, știe extrem de bine cum să relaționeze și cu ceilalți, păstrându-se stăpână pe sine și pe situație, nelăsându-se influențată sau depășită de persoanele care încearcă să o manipuleze sau domine. Prin ingeniozitatea și priceperea ei, știe imediat cum să întoarcă situația în favoarea sa. Cu toate acestea, în cadrul profilului ei nu este deloc vorba de egoism. Ea nu uită nicio clipă de Figaro, scopul ei fiind mereu împlinirea căsătoriei lor, evidențiindu-se în multe momente iubirea pe care amândoi și-o poartă unul celuilalt. De-asemenea obiectul ajutorului și interesului ei nu este doar Figaro, ci, prin bunăvoința și vioiciunea ei, îi acordă atenție și pajului Cherubino, căutând și pentru el o soluție să nu fie acaparat în mrejele Contelui.

Într-o altă ordine de idei, chiar dacă în situația cu Contele și Contesa Rosina ideile pe care le aplică sunt și în favoarea ei, ea îi rămâne fidelă neîncetat Contesei, prezența de spirit a Susannei conducând relația celor două femei din clase sociale cu totul diferite înspre una de prietenie, ajungând înspre finalul operei să facă o echipă desăvârșită pentru încheierea tuturor conflictelor.

Susanna reprezintă portretul femeii inteligente și puternice dintr-o societate în care femeia nu era privită ca o prioritate sau ca o referință. În perioada istorică descrisă în acțiunea lucrării, statutul femeii nu era apreciat, aceasta fiind considerată inferioară bărbatului; mai mult decât atât, servitoarele aveau o imagine absolut ingrată. Acest personaj feminin poate servi fără doar și poate ca sursă de inspirație pentru imaginea femeii puternice și independente din societatea zilelor noastre. Astfel, opera Nunta lui Figaro, pe lângă rafinamentul specific mozartian pe care frumusețea muzicii îl transmite, este o experiență de îmbogățire a tuturor simțurilor firii omenești.

 

Sonia Ilincăi

„Din pasiunea pentru muzică, pentru scris și mai ales pentru operă, m-am gândit să împărtășesc această idee având în vedere că opera „Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart se află în repertoriul operei din Cluj.”

Studentă la master – Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca