Sala mare
distribuție
EMIL STRUGARU - Regia artistică
ANDREI ŞCHIOPU - Scenograf
MARIAN POP (invitat) - Figaro, bărbier din Sevilla
OANA TRÎMBIȚAȘ - Rosina, pupila lui Bartolo
IOAN HOTEA (invitat) - Contele Almaviva
CRISTIAN HODREA - Don Bartolo, doctor în medicină
PETRU BURCĂ - Don Basilio, maestru de muzică
LAURA ESSIG (invitată) - Berta, cameristă
GEORGE GODJA - Fiorello, servitorul lui Almaviva
CORNELIU HUȚANU - Un ofiţer
EMIL RĂDULESCU CHIOREANU - Ambroggio
ADELA BIHARI - Acompaniamentul recitativelor
ORCHESTRA ȘI CORUL DE BĂRBAȚI AL OPEREI NAȚIONALE ROMÂNE CLUJ-NAPOCA
CORNELIU FELECAN - Dirijor cor
INA HUDEA - Preluare regia artistică
CRISTINA ALBU - Regie scenă culise
descriere
categorie spectacol: operă
BĂRBIERUL DIN SEVILLA: un spectacol fabulos, cu doi invitați de excepție!
După concertul extraordinar “Serbările Iernii – Mariachi de Anul Nou“ din seara de 8 ianuarie, primul spectacol de operă din anul 2017 pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca va fi “Bărbierul din Sevilla“ de Gioachino Rossini, în data de 11 ianuarie 2017. Din motive obiective, tenorul Bogdan Mihai nu va putea fi prezent la Cluj pentru a susține rolul contelui Almaviva, acest rol urmând să fie interpretat de Ioan Hotea, marele câștigător al concursului Operalia / Placido Domingo / Londra 2015.
Farmecul serii va fi dublat de baritonul Marian Pop, ce se întoarce în orașul natal în rolul lui Figaro, pentru a se reîntâlni cu publicul care îl admiră și așteaptă mereu să-l revadă pe scenă.
Alături de cei doi invitați, valoroșii soliști ai Operei clujene care vor interpreta celelalte roluri principale sunt: Oana Trâmbițaș (Rosina), Cristian Hodrea (Don Bartolo) și Petru Burcă (Don Basilio). Participă Orchestra și Corul de bărbați al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, sub bagheta dirijorului József Horváth, recentul câștigător al Premiului pentru “Cel mai bun dirijor“, la Gala Premiilor Operelor Naționale.
Spectacolul “Bărbierul din Sevilla“ este dedicat maestrului Petre Sbârcea, fost prim-dirijor al Operei Naţionale Române din Cluj timp de aproape 20 de ani (1957-1976) şi fost director al instituţiei. Petre Sbârcea este considerat unul dintre cei mai importanţi dirijori români începând cu a doua jumătate a secolului XX, fiind unul din cei mai apreciaţi elevi ai lui Sergiu Celibidache. Cariera lui Petre Sbârcea a cuprins numeroase spectacole de operă, dar şi concerte simfonice, în ţară şi în străinătate. Pe 14 ianuarie maestrul Petre Sbârcea sărbătorește 85 de ani de viață, așadar prin acest spectacol ne vom bucura să-i spunem împreună “La mulți ani!“.
***
Ioan Hotea este unul dintre cele mai cunoscute nume lirice românești apreciate la nivel internațional. Născut în Baia Mare în anul 1990, tenorul Ioan Hotea și-a desăvârșit studiile muzicale la Universitatea Națională de Muzică din București între anii 2009-2013, la clasa sopranei Mariana Colpoș, atingând performanțe remarcabile alături de actualul său profesor, tenorul Alberto Cupido, în Italia.
La doar 24 de ani portofoliul solistului includea deja două spectacole cântate sub bagheta celebrului Placido Domingo, a cărui apropiere și îndrumare i-au adus tânărului perspective artistice înalte.
Ioan Hotea este câștigătorul a numeroase competiții lirice, fiindu-i acordat Premiul I la Concursul Victor Giuleanu, Premiul II la Concursul internațional de Canto Maeștrii Artei Lirice al Operei Naționale București, Marele premiu la Concursul Internațional de Canto Hariclea Darclée 2015, precum și Premiul I și Premiul masculin pentru cea mai bună interpretare a unei zarzuele la concursul Operalia / Placido Domingo (Londra, 2015).
Între anii 2011-2013 a fost solist colaborator permanent al Operei Naționale București, unde a debutat în rolurile Nemorino (”L’elisir d‘amore”), Almaviva (”Il barbiere di Siviglia”), Don Ottavio (”Don Giovanni”), Filipeto (”I quatro rusteghi”). Aceeași perioadă a carierei sale i-a adus, totodată, apariții de succes în numeroase concerte naționale și internaționale, susținute alături de Orchestra Filarmonicii George Enescu, Orchestra Filarmonicii din Sankt Petersburg și Orchestra Conservatorului Ceaikovski din Moscova.
Anul 2013 i-a atras lui Ioan Hotea aprecierea internațională cu ocazia debutului în rolul L’Amante, din opera ”Amelia al ballo”, de G. C. Menotti, la Opera din Monte Carlo. Aplaudatele sale debuturi de peste hotare au continuat în anul 2014 pe scena Operei din Paris, cu rolul Tebaldo (”I Capuleti e i Montecchi”), la Deutsche Oper am Rhein din Düsseldorf, în rolul Rinuccio (”Gianni Schicchi”), apoi a urmat rolul Alfredo din ”La traviata” la Opera Națională Română din Timișoara, la Opera Națională București și la Qintai Concert Hall Wuhan (China).
Ioan Hotea a devenit solist permanent al Staatstheatre din Wiesbaden, Germania, începând cu anul 2015, unde a interpretat rolurile Alfredo (”La traviata”), Ernesto (”Don Pasquale”), Ferrando (”Cosi fan tutte”) și Nemorino (”L’elisir d‘amore”). Recentele și apreciatele sale apariții au avut loc la Opernhaus Zürich, în rolul Ernesto (”Don Pasquale”); la Staatsoper din Viena, în rolul Ferrando (”Cosi fan tutte”) și în rolul Contelui Almaviva (”Il barbiere di Siviglia”); la Teatrul de Stat Wiesbaden, în rolul Tamino (”Flautul fermecat”); pe scena Opéra Royal de Wallonie din Liège, în rolul Dorvil (”La scala di seta”); în cadrul Festivalului St. Margarethen (Austria), în rolul Nemorino (”L’elisir d‘amore”) și la Gala de deschidere a Festivalului Internațional Peter Dvorsky (Cehia).
Publicul meloman deja încântat de talentul tânărului tenor va avea ocazia de a-l vedea în următoarea perioadă în rolurile: Ernesto (”Don Pasquale”) – la Deutsche Oper am Rhein din Düsseldorf și la Opera din Stuttgart; Elvino (”La Sonnambula”) – pe scena Operei din Frankfurt; în rolul Des Grieux (”Manon”) – la Opera din Wiesbaden și în rolul Contelui Almaviva (”Il barbiere di Siviglia”) – la Opera Națională din Atena.
***
Operă în trei acte
Una dintre cele mai comice, animate și așteptate opere din câte s-au scris vreodată, Bărbierul din Sevilla de Gioacchino Rossini, creează mereu bună dispoziție în sala noastră de spectacol, fiind întâmpinată, la fiecare reprezentație, cu aplauze furtunoase din partea publicul clujean.
Spectacolul îl readuce în lumina reflectoarelor pe Figaro, bărbierul spaniol plin de umor, curajos și romantic, care conferă farmec poveștii de dragoste dintre neliniștitul Conte Almaviva și frumoasa Rosina. Creația lui Gioacchino Rossini a înregistrat un succes răsunător chiar de la premiera sa absolută din anul 1816, atunci când a fost prezentată sub titlul inițial, sugestiv de altfel, ,,Almaviva” (Inutila precauțiune). Veselul bărbier ține și în prezent capetele de afiș ale teatrelor de operă din întreaga lume.
În fermecătoarea și colorata Sevilla a secolului XVIII, Figaro este bărbierul iubit de întregul oraș, care ajută la împlinirea marii iubiri dintre Rosina și Contele Almaviva. Provocarea este, însă, mare, deoarece frumoasa Rosina este dorită și de tutorele său bătrân, Bartolo, care are avantajul ajutorului lui Basilio, maestrul de muzică al tinerei.
Atmosfera amoroasă și comică a operei este dată de multele tertipuri la care apelează Contele Almaviva și Figaro pentru a se apropia de frumoasa iubită și a-i declara dragostea. Scena finală, în care Figaro și Contele pătrund în casa Rosinei în miez de noapte, urcând pe scara sprijinită de balconul ei, este cea care dă un suflu și mai pasional capodoperei bufe în trei acte. Inima Rosinei cunoaște bucuria deplină în momentul în care Almaviva îi oferă în genunchi dragostea, averea și numele. Părtaș la declarația înflăcărată este și profesorul Basilio, mituit de adversarii lui Bartolo, care devine martorul căsătoriei dintre îndrăgostiți. Bătrânul și încruntatul Bartolo sosește prea târziu pentru a mai opri uniunea și este consolat doar de renunțarea lui Almaviva la zestrea Rosinei, care îi va rămâne lui.
Spectacolul are două pauze şi se încheie în jurul orei 21.45