Încarc Evenimente
JULES MASSENET
ONLINE: WERTHER
vineri, 15 mai 2020, Ora 18:00
SPECTACOL TRANSMIS ONLINE

  • distribuție
  • descriere

distribuție

Dirijor: József Horváth
Regizor: Nadine Duffaut (invitată)
Scenograf: Louis Désiré (invitat)
Vocal coach: Viorica Cortez (invitată)
Pregătire muzicală: Adelina Bihari, Lucian Dușa, Lelia Serafinceanu
Asistență regie artistică: Tiberius Simu (invitat)
Regie scenă culise: Cristina Albu
Light Designer: Mădălina Mânzat (invitată)
Sufleor: Monica Denițiu 


Werther: Călin Brătescu (invitat)
Albert: Cristian Hodrea
Le Bailli: Petru Burcă

Schimdt, prietenul lui Bailli: Florin Pop
Johann: Beniamin Pop
Charlotte, fiica lui Bailli: Iulia Merca
Sophie, sora lui Charlotte: Diana Țugui 
Brühlmann, un tânăr: Alexandru Potopea
Kätchen: Tatiana Oltean
Hans: Matei Bojan-Fritz, Vlad Corb-Max, Karina Mitrana
Karl: Anda Popovici
Gretel: Alessia Ilea
Clara: Andrada Rusu


Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

Colrul de copii „Junior-Vip” al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și al Colegiului de Muzică „Sigismund Toduță” Cluj-Napoca - Pregătirea muzicală: Anca Mona Mariaș

 

descriere

categorie spectacol: Spectacol online

Înregistrare realizată în parteneriat cu TVR Cluj. Spectacol prezentat în data de 04.10.2015

Operă în patru acte pe un libret de Édouard Blau, Paul Milliet și Georges Hartmann, inspirat din romanul Suferințele tânărului Werther de Johann Wolfgang von Goethe

Calitățile creatoare ale compozitorului romantic francez Jules Massenet (1842-1912), cel care a conturat și a propus publicului parizian un nou tip de operă – melodrama –, s-au dovedit a fi ideale în redarea muzical-dramatică a poveștii lui Werther. Scris în doar două luni la începutul anului 1774 pe fondul freamătului și căutărilor noii mișcări literare ,,Sturm und Drang”, romanul Die Leiden des jungen Werthers (,,Suferințele tânărului Werther) al lui Goethe a avut un impact răsunător asupra cititorilor vremii, generând o adevărată ,,febră wertheriană” a sinuciderilor din dragoste. Însuși Napoleon Bonaparte l-a considerat o capodoperă a literaturii europene, purtându-l cu el pe tot timpul campaniei din Egipt și citindu-l de nu mai puțin de șapte ori, după cum a recunoscut într-o discuție ulterioară cu Goethe.

Dragostea pătimașă pe care Werther i-o poartă lui Charlotte este fără speranță. Jurământul pe care aceasta i l-a făcut mamei sale pe patul de moarte, acela că se va căsători cu un alt bărbat – Albert, capabil să îi ofere siguranță și un cămin adecvat pentru frații ei mai mici – o împiedică pe aceasta să îl accepte, cu toate că și ea îl iubește. Neîntrezărind nicio speranță a unui viitor alături de Charlotte, Werther se sinucide. Moare însă fericit în brațele iubitei sale, care recunoaște, într-un final, că îl iubește cu aceeași ardoare. Parcursul dramatic al operei, care se petrece la Wetzlar pe pacursul unei jumătăți de an (Iulie-Decembrie 178…), pune foarte bine în evidență caracteristicile și condiția celor două personaje principale. Profunzimea și intensitatea simțămintelor lui Werther îl situează pe acesta în constrast direct cu simplitatea intelectuală și convențiile sociale care ghidează existența familiei și a prietenilor lui Charlotte, în timp ce iubita sa, o fată inocentă la început, se maturizează considerabil din punct de vedere emoțional, conștientizându-și autenticitatea sentimentelor în ultimele secunde de viață ale lui Werther. Totul este cuprins și redat în paginile muzicale de o forță expresivă impresionantă, fără a părăsi însă simplitatea, rafinamentul, duioșia care caracterizează întreaga artă a lui Massenet.

Deși a fost compusă între 1885 și 1887, opera Werther a fost reprezentată în premieră abia la 16 februarie 1892, la Hoftheater din Viena, unde s-a bucurat de un mare succes. A rămas, alături de Manon (1884) și Thaïs (1894), în rândul celor mai importante lucrări dramatice ale compozitorului, montate și în zilele noastre și primite cu mare entuziasm de către publicul dornic să retrăiască, la fiecare nouă reprezentare, farmecul melodiilor și al diversității timbrale care le caracterizează. Actuala producție a Operei Române clujene datează din toamna anului 2015 și este semnată de regizoarea franceză Nadine Duffaut, care a onorat din plin provocările scenei și ale muzicii, pe fundalul conceptului scenografic propus de către Louis Désiré!

galerie foto