Încarc Evenimente
GIUSEPPE VERDI
Online: Don Carlo
DON CARLOS
duminică, 28 martie 2021, Ora 19:00
SPECTACOL TRANSMIS ONLINE

  • distribuție
  • descriere

distribuție

Dirijor: David Crescenzi (Invitat)
Regia Artistică : Mihaela Bogdan 
Adaptarea scenografică după arh. Cătălin I. Arbore: Valentin Codoiu 
Mișcarea scenică: Marius Toda
Maestru de Cor: Emil Maxim 
Dirijor Cor: Corneliu Felecan 
Asistență Regie Artistică: Iulian Ioan Sandu 
Regie scenă culise: Cristina Albu 

Filip al II-Lea, Regele Spaniei: Adrian Sâmpetrean (Invitat)
Elisabeta de Valois, Regina Spaniei: Elisabeta Marin (Invitată, Debut) 
Don Carlo, infante de Spania: Marius Vlad Budoiu 
Principesa Eboli: Ramona Zaharia (Invitată) 
Rodrigo, Marchiz de Posa: Florin Estefan
Marele inchizitor: Marius Boloș (Invitat)
Călugărul: Corneliu Huțanu (Debut) 
O voce din cer: Aida Pavăl (Invitată, Debut)
Tebaldo: Oana Trîmbițaș (Debut) 
Contele de Lerma și Heraldul Regal: Eusebiu Huțan (Debut)
Contesa D'aremberg: Henrietta Almași 

Orchestra și Corul Operei Naționale Române Cluj-Napoca

Un grup de elevi al Liceului de Coregrafie și Artă Dramatică ,,Octavian Stroia" Cluj-Napoca

 

descriere

categorie spectacol: Spectacol online

Întâlnirile noastre săptămânale, fie și virtuale, sunt cel mai frumos simbol al legăturii speciale dintre artiști și dumneavoastră, spectatorii noștri. Vă suntem recunoscători pentru dedicarea cu care ne-ați rămas alături în aceste timpuri dificile pentru întreaga lume și sensibile pentru cultură. Vom continua să vă împărtășim toate spectacolele noastre online cu aceeași bucurie, în regim gratuit.

Aceia dintre dumneavoastră care doresc să acorde un sprijin suplimentar Operei, o pot face cu ocazia fiecărei transmisii, prin achiziționarea unui bilet onorific

Vă invităm să descoperiți detaliile și categoriile acestuia pe: https://bit.ly/30wMY2z – site ce permite și achiziția directă. Vă mulțumim și vă așteptăm cu drag pe scena virtuală!


Înregistrare realizată în parteneriat cu TVR Cluj.

Spectacol dedicat Zilei Veteranilor de Război și prezentat în data de 30.04.2017

Operă în patru acte (șapte tablouri) pe un libret de Achille de Lauzières-Thémines și Angelo Zanardini, după drama Don Karlos, Infant von Spanien de Friedrich Schiller

Alături de alte titluri înscrise în perioada de maturitate componistică a lui Giuseppe Verdi, opera Don Carlo reflectă noile culmi expresive cucerite treptat și atinse sub imboldul oferit de reforma contemporanului său Richard Wagner în domeniul dramei muzicale. Spre deosebire însă de capodoperele verdiene care s-au bucurat de la început de un mare grad de popularitate și răspândire în lumea teatrului liric european, dar și la nivel mondial (Nabucco, Rigoletto, Trubadurul, La Traviata ș.a.), drumul către recunoaștere al lucrării Don Carlo a fost destul de sinuos.

După premiera de la Paris a primei sale versiuni în limba franceză (intitulată Don Carlos) din 11 martie 1867, opera a fost supusă unor revizuiri și adaptări, atât din punct de vedere al textului, cât și al scenariului, pentru a fi reprezentată la Darmstadt (1868), Senigallia (1868) și pe scena Teatrului Scala din Milano (1884). Celor patru versiuni existente până la acel moment li s-au mai adăugat, de-a lungul timpului, și altele.

Inspirată din drama omonimă a lui Friedrich Schiller, acțiunea operei Don Carlo are loc în perioada războiului dintre Franța și Spania, la mijlocului secolului XVI. Aflat într-o vizită secretă în Franța, Don Carlo – fiul regelui Filip al II-lea al Spaniei – o întâlnește din întâmplare pe Elisabeta de Valois, iar cei doi se îndrăgostesc la prima vedere. Fericirea de a se fi cunoscut nu va dura prea mult însă, mâna Elisabetei fiindu-i promisă tocmai Regelui Filip de către tatăl ei, ca garanție a tratatului de pace dintre cele două țări.

Reîntors în Spania, încercările lui Don Carlo de a-și restabili legăturile cu Elisabeta, acum mama sa vitregă, și de a-și implini idealul de a guverna Flandra și a-i obține independența, vor fi susținute, pe de-o parte, de credinciosul său prieten Rodrigo, și perturbate, pe de altă parte, de manifestarea urii și a geloziei Principesei Eboli sau de abuzul de putere al Marelui Inchizitor. Finalul tragic atât de specific romantismului literar stă sub semnul neputinței în fața mașinațiilor puterii.

 

galerie foto