Încarc Evenimente
GIUSEPPE VERDI
DON CARLO (reprogramat din 6 februarie)
duminică, 27 februarie 2022, Ora 18:30
Sala mare

  • distribuție
  • descriere

distribuție

Dirijor: David Crescenzi
Regia artistică: Mihaela Sandu
Adaptarea scenografică după arh. Cătălin I. Arbore: Valentin Codoiu
Mișcarea scenică: Marius Toda

Filip al II-lea: Alin Anca (debut; invitat)
Elisabeta de Valois: Valentina Boi (debut; invitată)
Don Carlo: Marius Vlad Budoiu
Principesa Eboli: Liza Kadelnik (debut)
Rodrigo: Florin Estefan
Marele Inchizitor: Simonfi Sandor
Călugărul: Corneliu Huțanu
O voce din cer: Christine Razec (debut; invitată)
Tebaldo: Oana-Maria Trîmbițaș
Contele de Lerma și Heraldul regal: Florin Pop

Dirijor cor: Corneliu Felecan
Asistent dirijor (orchestră de culise): Flaviu Mogoșan
Concept costume Don Carlo și Rodrigo: Anca Pintilie

Cu participarea Muzicii Militare a Comandamentului Diviziei 4 Infanterie Gemina
Pregătirea muzicală: locotenent Daniel-Florin Munteanu

Orchestra și Corul Operei Naționale Române Cluj-Napoca

descriere

categorie spectacol: operă

Stimați spectatori,

Desfăşurarea spectacolelor este permisă CONFORM REGLEMENTĂRILOR LEGALE ÎN VIGOARE cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a sălii şi doar pentru:
• persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;
persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test PCR pentru infecția cu virusul SARSCoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARSCoV-2 nu mai vechi de 48 de ore;
• persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Persoanele care participă la spectacole sunt obligate să facă dovada acestor situaţii prin intermediul certificatelor digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea şi acceptarea certificatului digital COVID-19 al Uniunii Europene.
ATENȚIE! Certificatul verde va fi însoţit de un act de identitate.
EXCEPȚIE FAC PERSOANELE CU VÂRSTA SUB 12 ANI!
Vă mulțumim pentru înțelegere!
———————-

Operă în patru acte (șapte tablouri) pe un libret de Achille de Lauzières-Thémines și Angelo Zanardini, după drama Don Karlos, Infant von Spanien de Friedrich Schiller

Alături de alte titluri înscrise în perioada de maturitate componistică a lui Giuseppe Verdi, opera Don Carlo reflectă noile culmi expresive cucerite treptat și atinse sub imboldul oferit de reforma contemporanului său Richard Wagner în domeniul dramei muzicale. Spre deosebire însă de capodoperele verdiene care s-au bucurat de la început de un mare grad de popularitate și răspândire în lumea teatrului liric european, dar și la nivel mondial (Nabucco, Rigoletto, Trubadurul, La Traviata ș.a.), drumul către recunoaștere al lucrării Don Carlo a fost destul de sinuos.

După premiera de la Paris a primei sale versiuni în limba franceză (intitulată Don Carlos) din 11 martie 1867, opera a fost supusă unor revizuiri și adaptări, atât din punct de vedere al textului, cât și al scenariului, pentru a fi reprezentată la Darmstadt (1868), Senigallia (1868) și pe scena Teatrului Scala din Milano (1884). Celor patru versiuni existente până la acel moment li s-au mai adăugat, de-a lungul timpului, și altele.

Inspirată din drama omonimă a lui Friedrich Schiller, acțiunea operei Don Carlo are loc în perioada războiului dintre Franța și Spania, la mijlocul secolului XVI. Aflat într-o vizită secretă în Franța, Don Carlo – fiul regelui Filip al II-lea al Spaniei – o întâlnește din întâmplare pe Elisabeta de Valois, iar cei doi se îndrăgostesc la prima vedere. Fericirea de a se fi cunoscut nu va dura prea mult însă, mâna Elisabetei fiindu-i promisă tocmai Regelui Filip de către tatăl ei, ca garanție a tratatului de pace dintre cele două țări.

Reîntors în Spania, încercările lui Don Carlo de a-și restabili legăturile cu Elisabeta, acum mama sa vitregă, și de a-și împlini idealul de a guverna Flandra și a-i obține independența, vor fi susținute, pe de-o parte, de credinciosul său prieten Rodrigo, și perturbate, pe de altă parte, de manifestarea urii și a geloziei Principesei Eboli sau de abuzul de putere al Marelui Inchizitor. Finalul tragic atât de specific romantismului literar stă sub semnul neputinței în fața mașinațiilor puterii.

Spectacolul are trei pauze şi se încheie în jurul orei 22.00.
Vârsta recomandată: 10+

galerie foto