Încarc Evenimente
Astor Piazzolla și Horacio Ferrer
OPERA APERTA 2025: Maria de Buenos Aires
Spectacol de tango operita prezentat de Opera Națională Română Cluj-Napoca
vineri, 27 iunie 2025, Ora 20:30
Piața Unirii - Scena principală

  • distribuție
  • descriere

distribuție

Regie: Mihaela Sandu-Bogdan
Coregrafie: Anca Opriș Popdan
Decoruri: Gabriel Văsuț
Costume: Andrei Șchiopu
Preluare scenografie: Magdy Hawash
Pregătire muzicală: Lelia Serafinceanu

Maria: Roxana Șelariu (invitată)
El Duende: Mihai Florian Nițu (invitat)
La Voz de un Payador, Porteño Gorrión, Ladrón mayor, Voz de ese domingo, Analista Primero: Hector Lopez
La niña Maria: Hanna Szekely

Ansamblu instrumental:

Vioară, Direcție muzicală: Vlad Baciu
Violă: Ovidiu Costea
Chitară: Florian Babțan-Varga
Percuție: Dumitru Rus
Bandoneon: Giancarlo Palena (invitat)
Flaut: Szallos Kis Anna
Contrabas: Flaviu Sălăjan
Violoncel: Vlad Rațiu
Pian: Lelia Serafinceanu

descriere

categorie spectacol: Tango Operita

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL OPERA APERTA 2025

Tango operita în două părți – muzica lui Astor Piazzolla și libretul lui Horacio Ferrer

María de Buenos Aires este o operă tango în două părți, cu muzică de Ástor Piazzolla și libretul scris de Horacio Ferrer, prezentată pentru prima dată în anul 1968, la Buenos Aires. Considerată una dintre cele mai originale creații ale lui Piazzolla, această lucrare explorează limitele dintre muzică, poezie, teatru și dans, într-un univers poetic, întunecat și simbolic.

Povestea urmărește destinul Mariei, o femeie născută „într-o zi când Dumnezeu era beat de tristețe”, care trăiește la marginea societății, în cartierele obscure ale Buenos Aires-ului. Prima parte evocă viața ei de prostituată, în timp ce a doua parte se desfășoară după moartea sa, când reapare sub forma unei umbre – o figură spectrală, poate sacră, sau chiar mitică. Personajele care o înconjoară – de la naratorul-poet și duende-ul grotesc, până la marionete, muncitori și psihanaliști – compun un colaj suprarealist, unde se amestecă realitatea urbană, lirismul și referințele religioase.

Opera nu este una clasică în sens tradițional: dansul este tango, nu balet, iar muzica aparține stilului nuevo tango, care combină elementele tangoului tradițional cu jazzul și muzica contemporană. Atmosfera este intensă, senzuală, viscerală, iar ritmurile inconfundabile ale lui Piazzolla pulsează cu viață și dramatism.

Rolul Mariei a fost inspirat inițial de Egle Martin, însă după o despărțire personală de Piazzolla, acesta a descoperit-o pe Amelita Baltar, care a devenit figura emblematică a Mariei, datorită vocii sale expresive și prezenței scenice puternice. De-a lungul timpului, María de Buenos Aires a fost reinterpretată în diverse forme, cu dansatori, orchestră extinsă și montări teatrale care i-au accentuat caracterul experimental și poetic.

Spectacol interpretat în limba spaniolă cu supratitrare în limba română.

Vârstă recomandată: 14+