Sala mare
distribuție
MIHAI MĂNIUŢIU - Regia artistică
VALENTIN CODOIU - Scenografia
MARIUS TODA - Mișcarea scenică
MARIUS VLAD BUDOIU - Otello, maur, general al Armatei Veneţiene
LUDOVIC KENDI (invitat) - Jago, stegar
IRINA SĂNDULESCU BĂLAN - Desdemona, soţia lui Otello
SORIN LUPU - Cassio, şeful gărzii
EUSEBIU HUȚAN - Roderigo, gentilom veneţian
FLORIN SÂMPELEAN - Lodovico, ambasador al Republicii Veneţiene
SIMONFI SANDOR - Montàno, predecesorul lui Otello,
fost guvernator al insulei Cipru
ANDREI NICOARĂ (invitat) - Heraldul
LILIANA NECIU - Emilia, soţia lui Jago
ORCHESTRA, CORUL ȘI ANSAMBLUL DE BALET AL OPEREI NAȚIONALE ROMÂNE CLUJ-NAPOCA
CORNELIU FELECAN - Dirijor cor
DAN LUPEA - Asistent regia artistică, Regie scenă culise
descriere
categorie spectacol: operă
Operă în patru acte
Otello este opera care, la prima sa audiție la Scala din Milano, în anul 1887, a determinat publicul să recheme interpreții în aplauze, pe scenă, nu mai puțin de 20 de ori, prin exclamația: „VIVA Verdi!” – compozitor al cărui nume este sinonim cu opera.
Creația verdiană prin excelență reprezintă o îmbinare uluitoare a muzicii cu arta dramatică, o capodoperă ce se evidențiază nu numai prin profunzime filosofică, ci se dovedește a fi, totodată, tulburătoare și palpitantă din punct de vedere teatral.
Povestea celebrului libret îi aparține lui Shakespeare, ce îl are în centru pe eroul Otello, ale cărui manifestări sunt surpinse atunci când gelozia îi scapă de sub control, în momentul în care crede că adorata și candida sa dragoste, Desdemona, l-a dezamăgit. Se declanșează, astfel, o răzbunare întunecată și cutremurătoare, ce duce iubirea la limita dintre divin și infern, conducând la un final tragic și nedrept.
În mod neobișnuit, simbolul acestei tragedii, încredințat să poarte firul narativ, nu este un obiect care să sugereze gravitate, dramatism, ci ia forma unei simple batiste; faptul că un obiect aparent neînsemnat are o greutate decisivă în lucrare pledează în favoarea sensibilității minților geloase și a micilor incidente care, hiperbolizate la nivel psihologic, se preschimbă în „dovezi” ale dragostei sau ale trădării.
Spectacolul are trei pauze și se încheie în jurul orei 21.45.