Încarc Evenimente
GIUSEPPE VERDI
RIGOLETTO
vineri, 03 noiembrie 2017, Ora 18:30
Sala mare

  • distribuție
  • descriere

distribuție

CRISTIAN SANDU (invitat) - Dirijor
EMIL STRUGARU - Regia artistică și Scenografia
ANCA PINTILIE - Concepția costumelor pentru personajele Rigoletto și Ducele de Mantua
ADRIAN MUREȘAN - Coregrafia

FLORIN ESTEFAN (debut) - Rigoletto
DIANA ȚUGUI - Gilda
FLORIN GUZGĂ (invitat) - Ducele de Mantua

LIZA KADELNIK - Maddalena
CORNELIU HUȚANU (debut) - Sparafucile
HORAȚIU RUȘTI - Contele de Monterone
VIKTÓRIA CORMOȘ (debut) - Giovanna
GEORGE GODJA - Marullo, cavaler
SERGIU COLTAN - Mateo Borsa, un curtean
SEBASTIAN BALAJ (debut) - Contele de Ceprano
LARISA ȘTEFAN (debut) - Contesa de Ceprano
VARGA JANOS - Ușierul
OANA TRÎMBIȚAȘ (debut) - Pajul

ORCHESTRA ȘI CORUL DE BĂRBAȚI AL OPEREI NAȚIONALE ROMÂNE CLUJ-NAPOCA

EMIL MAXIM - Maestru de cor
CORNELIU FELECAN - Dirijor cor
OCTAVIAN POPA - Preluare coregrafie
CRISTINA ALBU - Regie scenă culise

descriere

categorie spectacol: operă

Operă în trei acte pe un libret de Francesco Maria Piave, după piesa Le roi s’amuse de Victor Hugo

Vârsta recomandată: 12+

Una dintre cele mai populare opere verdiene, Rigoletto i-a prilejuit compozitorului apropierea, pentru a doua oară în cursul activității sale creatoare, de poetul, dramaturgul și romancierul francez Victor Hugo, un prim contact având loc în momentul scrierii operei Ernani în 1844. Spre deosebire însă de simțul onoarei și noblețea caracterului uman subliniat în lucrarea care o precede, drama bufonului Triboulet se petrece pe fondul imoralității și desfrâului regelui François I și ca răsfrângere a propriei atitudini ironice la adresa victimelor stăpânului său. Faptul că piesa lui Hugo – ,,demnă de Shakespeare” în opinia lui Verdi – fusese interzisă la scurt timp după premiera de la Paris datorită obiecțiilor la adresa unei astfel de portretizării a figurii monarhice nu l-a împiedicat pe compozitor să îi transpună subiectul într-o operă și să înfrunte, la rândul său, cenzura autorităților austriece.

Pentru obținerea permisiunii de a-și reprezenta opera, Verdi va modifica în primul rând titlul inițial, Le maledizione (,,Blestemul”), într-unul extrem de sugestiv pentru tragedia personajului principal – acum Rigoletto –, va muta acțiunea de la curtea franceză într-un mic ducat italian – Mantua, transferând totodată identitatea personajului negativ – seducătorul rege – unui duce. Parcursul dramatic se va păstra, în mare parte, nemodificat: contele de Monterone, a cărui soție îl înșelase, căzând pradă farmecelor ducelui de Mantua, devine subiect de mare amuzament la curte, motiv pentru care acesta rostește un blestem la adresa lui Rigoletto. Deși, aparent, bufonul era în siguranță, bucurându-se de bunăvoința și sprijinul stăpânului său, permițându-și o atitudine zeflemitoare față de cei înșelați, acesta va ajunge în curând să plănuiască uciderea ducelui, pentru a răzbuna necinstirea propriei fiice. Faptul că Gilda este conștientă de caracterul discutabil al celui pe care îl iubește nu o împiedică însă să îi rămâne devotată, sacrificându-se, în final, pentru a-i salva viața. Povestea este curmată brusc în momentul în care Rigoletto descoperă cu stupoare că trupul inert pentru care îl plătise pe asasinul Sparafucile nu este al rivalului său, ci al preaiubitei sale Gilda. Blestemul s-a adeverit!

Modul în care calitatea subiectului, dramatismul acțiunii, complexitatea personajelor sunt transpuse de către Verdi în discursul operei Rigoletto demonstrează capacitatea impresionantă a acestuia de a-și utiliza resursele componistice și limbajul puternic individualizat în realizarea unei muzicii fermecătoare, fie că este vorba despre momentele micilor ansambluri (care predomină, de altfel), fie în pasajele descriptive ș.a. Premiera lucrării a avut loc la 11 martie 1851 pe scena teatrului La Fenice din Veneția, unde s-a bucurat de un succes răsunător. De atunci și până în zilele noastre, popularitatea operei Rigoletto a fost crescândă, confirmându-i statutul de capodoperă verdiană și făcându-i loc pretutindeni în repertoriile marilor case de operă de pe mapamond.

Spectacolul are trei pauze şi se încheie în jurul orei 21.30

galerie foto